21 november 2011

BETONGINSPIRATION

Bloggvärlden är fantastisk. Full av inspiration och härligt kreativa människor. Och ibland ser man något som man absolut bara måste testa själv, på direkten, gärna nyss. Så var det när mrs Hardy för en tid sedan visade upp enkla betongljusstakar hon gjutit i vanliga platsmuggar. Detta måste jag testa!

Så iväg till närmsta byggvaruhandel för inköp av en säck cement, och snabbt in på matvarubutiken för inköp av plastmuggar i två olika storlekar. Väl hemma igen tänkte jag att det är nog lika bra att jag gjuter några extra, ifall någon av dem inte blir bra. Ta det säkra före det osäkra. Vilket självklart resulterade i perfekt resultat och åtta stycken nya ljusstakar. Och jag diggar dem! 

Frågan jag nu ställer mig - vad ska jag gjuta nu? Jag köpte ju 25 kg cement...

42 kommentarer:

Fru B sa...

I somras gjöt vi underbara trampstenar till trädgården, då gick det åt massor av cement. Ska faktiskt skriva om det i min blogg imorgon : )

Fru B sa...

I somras gjöt vi underbara trampstenar till trädgården, då gick det åt massor av cement. Ska faktiskt skriva om det i min blogg imorgon : )

Unknown sa...

wow så tøffe de ble!!

Anonym sa...

Ha ha den var bra, 25 kg:-) Ljusstakarna är jättefina så nu ska jag också prova. Jättekul med nya infall.

Kram

tinajo sa...

Haha - ja, det är ju bra att ha lite extra..! Blev finfint! :-)

Jenny sa...

Haha, va roligt det verkar, jag vill också gjuta i cement.

Du kanske kan göra en sådan här adventsljusstake som SignePling gjort http://signepling.blogspot.com/2011/11/diy-adventsstake-i-betong.html (också hon inspirerad av mrs Hardy) nu när du har så mycket cement menar jag.

Gör du fler saker får du gärna lägga upp det i bloggen så jag får lite fler tips om vad man kan göra innan jag springer iväg och köper 25 kg =)

Ha det bra/ Jenny

Tina sa...

Skitsnygga, måste genast fråga om du använde glasfiberbetong?
Jag gjorde förra veckan till ett par småsaker men lyckades inte riktigt..

kram

Anna sa...

Riktigt fina!! Jätteroligt när man kan skapa själv sådär, det blir som en härlig kick!!

Här vinterheader :)

KRAM

Anna sa...

Härlig header ska det vara!!

Hege Beate - Hus og Hjem blir til... sa...

Kjempefine!
Jeg er også bitt av denne idéen og venter på at mine skal tørke... I morgen skal jeg se på dem og det blir spennende. ;)

Du må bare lage enda flere! Du har nok til å fylle brødformer med 4 T-lys i for eksempel... ;)
Ha en flott kveld!
-Hege Beate fra Hus og hjem blir til...-

Mia sa...

Det är roligt med betong, jag gjöt nyligen i mjölkförpackningar och målade dem vita.
Så snygga dina blev!
Hälsningar Mia

Haust sa...

Så fine dei vart! Desse har eg òg tenkt å prøve å lage. I morgon MÅ eg hugse å kjøpe plastkoppar!

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

...blev ju jättefina.....blev sugen på att gjuta några med ...köpte 50 kg cemnet i somras som knappt är använt ...*skrattar...misslyckes med att gjuta rabarberblad då , men de här kanske man skulle kunna lyckas med ....Tack för inspiration.

Kram från Göteborg .
Pernilla

Karin sa...

Snyggt! Jag är riktigt sugen på att härma dig.

Sabelhagens Olivlund sa...

Jättefina ljusstakar! Jag gillar verkligen betong.
Tror vi har en säck i garaget;)).
Ha det bra!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ha ha du är rolig du=) Så perfekta de blev dina nya ljusstakar. Kan du inte göra några lite större att ha marschaller i??? Eller några krukor till hyacinter??

Jag känner igen det där från tanke till handling, ibland är det inte långt emellan=)

Ha en fin tisdag!
Kram,
Regina

KROnPRINSESSENE sa...

Jeg var så heldig å være på juleverksted hos Mrs hardy!
Da laget jeg også slike.
Veldig fine de du viser her.
Nå får du støype en adventsstake ;)
Klem May Helen

Unknown sa...

Kjempefine!
Tror jeg må prøve meg jeg og ♥
25 kilo sement ja, hehe, da kan det bli mye fint;)
Ser mange lager adventstaker, julepynt og smykketre av sementen og;) Bruker melekartong til bunn og setter et lite "tre" oppi;)

Ha en finfin dag!

Klem Line

Praliner sa...

Snygga!!! Bara att producera och sälja :-)
Kram

Emma - Från min sida sett sa...

Riktigt snygga! Vad köpte du för cement? Vilket bra pyssel tips!!

Ha en bra dag!

Fru B sa...

Kom att tänka på att jag redan skrivit om våra trampstenar i min blogg : ) Det där minnet...

Livet på Vestergård sa...

Jättefina! Du kommer säkert på fler saker att gjuta och jag ser fram emot att få se vad det blir.
Ha en fin dag! kram Kicki

Vita Vardagen sa...

Så vansinnigt snyggt! Var det krångligt? 25 kg cement alltså, kanske gjuta ett bord? :)
Kram Johanna

KKvinneblogger sa...

Hei!
Takk for sist på bloggtreff i Den Grønne Baljen!
Hyggelig å bli kjent med bloggen din :) Jeg legger meg til som følger.
Jeg er henne i grønn kjole for anledningen :)

Veera sa...

Fina de blev. Snyggt med betong. :)
/Veera

Johanna Stålros sa...

haha 25 kg- ja vad tusan det är lika bra,) det finns så mycket fint man kan göra så det ska nog inte vara några problem. Kram Johanna

LissenTo sa...

Oj 25 kg det var mycket :-). Muggarna blev jättefina och vi får väl se vad du klurar ut.

För nog blir det fler betongprojekt?


En fin onsdag, önskar jag dej. // Lissen

Mia sa...

Du inspirerar som vanligt :) Nu har jag lärt mig virka mormorsrutor, det var ju inte så svårt. Köpte fint garn och knåpade ihop en stor fin ruta. Nöjd la jag ruta och garn i fönsterbänken. Mindre glad var jag häromdagen då hunden hittat min gömma och ätit upp halva rutan, så nu är jag nere på noll igen :( Betonggjutning vore därför kanske något för mig, det är ju lite mer hårdsmält ;)
Ha en bra dag!

Catje sa...

He he he! Måtte le! 25 kg! Men det kostet sikkert like mye som 500g hos Panduro e.l. Dere har vel en garasje? Eller så har du jo julegave- og bursdagsgavetips til hele familien og vennegjengen. Det er bare å lage til alle! Hadde jeg fått slike til jul, hadde jeg blitt veldig glad!

Vintage House sa...

Hej
Kanonläckra, hölrig att göra lite pyssel...
ha en mysig dag
kram
sandra

Den Grønne Baljen sa...

Så spennende da... og det er så gøy... Og det er rå stilig er det..

takk for sist forresten..Og takk for de fantastisk gode kakene... De var nydelige...


klemmer o=))

Radhusdrömmar sa...

Jättefina!!!
Vad duktig du är.

Sv på din kommentar hos mig.
Bra jag ska nog kolla vad jag har i mina jullådor innan jag köper en massa nytt. :)

Kram
Johanna

Magdalena sa...

ååhh men så bra!!
og takk fro sist, så hyggelig å hilse på deg i baljen..
klem fra magny

Fruehuset sa...

Hei,
Takk for sist:) Kjekt å helsa på deg på bloggtreffet hos den grønne baljen!

Nydelig blogg du har, virkelig:)

Denne gler eg meg til å følge videre!

Helsing Marianne:)

Tidsmästarinnan sa...

Hej Jill!
Ohooo, mycket cementpyssel kan det bli! Härligt. Jag vill också prova någon gång :-)
Jag läser ikapp lite hos dig och njuter av inspiration och snygga bilder. Ditt fina pysselrum är hur fint som helst.
Stor kram
Susanne

Just a Little Vintage sa...

Så stilig=)!!! Disse likte jeg!! Kanskje jeg må ut og kjøpe betong jeg også...men faren er vel at gubben tror jeg har tørnet;)! Jaja...han er nok vant med alt det rare jeg finne på, så litt betong skader sikkert ikke;)!

Ha en herlig torsdag!
Klemmer!

Pysselpralinen sa...

Vilka snygga! Känns som att de passar superbra hemma hos dig. Och the more the merrier, eller hur. ;-)

Jag läste precis inlägget nedan också och blev sååå sugen på att göra det samma. Gud vad mysigt det låter! Såna dagar är väldigt bra för själen tror jag. :-)

Jag har faktiskt aldrig gjutit något så jag undrar om jag kommer på något...hm...fast kolla in Tant Ninettes blogg, hon hade hittat supersnygga bokstavsformar i en nätshop. Kanske kunde vara något?

Gardenhouse sa...

Vilka fina ljusstakar! Kul när det går snabbt, är enkelt och blir många...
Jag såg betong fönsterbrädor/trappsteg i en inredningsbok, samma mall som var så vackra med sirligt blommiga kanter.
Då går det nog åt en hel del betong...
Ha en fin kväll,
Kram Sussi

LissenTo sa...

Det blev mer än kaffe och kaka. Kommer som ett litet pyssel reportage i Våning och Villa 9 december.

Har aldrig tänk mej själv som en som skapar/pysslare. :-) :-)

Hoppas du hinner mysa mycket med lilla Nils.

Anonym sa...

Så snygga och ruffa de blev! Så bra att du köpte storpack när du ändå var igång :-). Testa att göra en bordsskiva till tex soffbord eller en gammal byrå, kan förändra den tristaste möbel... Själv har jag betongbänkskivor i köket - älskar det!
Kram Susanne

Fiffiga Systrar sa...

De blev ju jättesnygga!! Gjuta i betong är något som vi systrar inte testat på, men det verkar ju så vansinnigt roligt så det är nära ska vi säga... ;-)

Ursnygga ljusstakar och superläckert att ha dem alla i en grupp!

Ha en finfin fredag!

Kram Emelie och Elin

katrina - dot dot dash sa...

Amazing concrete candle holders!