8 juni 2009

Torkad Hortensia


Kommer ni ihåg min fina rosa hortensia, som jag införskaffade tidigare i vår? Tyvärr klarade den inte vår veckolånga bortavaro för några veckor sedan, utan såg riktigt tråkig ut när vi kom hem igen. Inte så mycket att göra åt det, men räddas det som räddas kan.

Jag vet inte om det finns några speciella tips och trix när det gäller att torka Hortensia på bästa sätt. Jag har iallafall bara klippt av blommorna, men ganska lång stjälk, lagt de på ett fat och låtit de torka. Det är mycket troligt att de hade blivit bättre om man hängt dem upp för att torka, som det är nu blev de lite platta på ena sidan. Eftersom jag nu hade tre stycken blommor så har jag "trollat bort" det genom att binda ihop dem till en liten bukett, som nu hänger på tallrikshyllan i arbetsrummet.

Färgen på blommorna tycker jag är väldigt spännande, då den skiftar från ljust gult till ljust lila. Jag undrar om den kommer behålla färgen, eller blir mer och mer gul/biege?

Nu när vi går in i sommarsäsongen kommer det troligen bli mindre bloggande från min sida. Som för så många andra vill jag nu tillbringa så mycket tid som möjligt ute. Alltså trappar jag ner bloggtempot lite, tar dagen som den kommer och hoppas på en härlig sommar, med mycket sol och värme!