31 mars 2009

Renovering arbetsrum del 2


Vad har vi då gjort i arbetsummet? Vi började med att riva ner den strukturtapet som satt ytterst. I och med detta följde det mesta av de underliggande tapetlagren med, vilket resulterade i att vi på vissa ställen kom ner direkt till spånskivor. Spånskivor drar lätt åt sig en hel massa färg. För att försöka undivka detta målade vi först väggarna med två lager färg blandat med tapetklister (50/50 blandning). Ett tips från pappa, som vi även använde oss av när vi renoverade sovrummet.

Det som är lite roligt när man river ner tapet, är ju att titta på de tapeter som tidigare använts. Under strukturtapeten hittade vi två olika varianter. Jag vet inte riktigt om jag vill veta hur det egentligen såg ut i detta lilla rum, med de grafiskt mönstrade tapeterna på alla väggarna. Jag älskar tapeter, men det måste vara rätt tapet på rätt plats.

Därefter följde spackling, slipning och målning. Totalt blev det fyra lager vitfärg på väggarna. Även taket målades vitt, och så även alla lister. Om ni inte visste det redan - det är tråkigt att måla lister! Golvet behöll vi som det var. Det är samma golv som ligger på hela övervåningen och det ger ett enhetligt intryck. Med allt annat vitt blir känslan fortfarande förstorande och rummet känns nu mycket ljusare än det var innan.

Väggen mot den lilla garderoben rev vi ner. Ingången hit in var så liten, att det inte hade funnits möjlighet att använda garderoben till praktisk förvaring. Isället fick vi en nisch, ungefär 50 cm djup och 90 cm bred, där vi har satt upp hyllplan. Plöstliga sväljer detta utrymme en hel massa saker och allt är lätt komma åt. Nu när rummet är färdigt är det ett ljust, praktiskt och användbart arbetsrum, där vi kan sitta och surfa vid datorn eller kanske sy ett par gardiner.

Kommer ni ihåg mitt inlägg rörande inspiration för denna renovering? Till helgen tänkte jag visa er hur det blev, om nätverket hemma vill fungera och jag hunnit ta bilder.